"Your skin is sooo pale"

Ni vet säkert att jag var i Indien i februari-mars. Nån gång ska jag sluta tjata om den resan.. Men inte nu!

På många sätt fick upplevelserna mig att tänka efter. Riktigt obehagligt var det när vi besökte Taj Mahal. Mina familj gick iväg ett tag för att kolla på andra sidan, och jag satt kvar där jag sitter på fotot nedan. Plötsligt kom det fram en indisk familj till mig. De frågade om jag ville ställa upp på kort. Ehh, okej, sa jag, och plötsligt satt jag med en unge i knät och mamman höll armen om mig.

När dem gått har det bildats en liten folksamling omkring. Det är ingen kö, utan de försöker se lite spontana ut  i sin väntan. Efter det tillbringar jag säkert en halvtimme med att posa med familjer, killar, barn och kompisgäng. Jag fick ständigt höra hur vacker jag var, hur fin min hud är, och hur ung jag ser ut.
INGEN jag pratade med trodde att jag var äldre än 15 år. Riktigt läskigt var det när en kvinna trodde att jag var TIO år.
TIO ÅR!?

Men jag förstår ändå. Vi var hemma hos en familj som bjöd oss på middag då Love gjorde dreads hos dem. Dottern som lagade mat och var höggravid såg ut att vara ett par år äldre än mig. Men nej. Hon var tretton.

Hur som helst, det var riktigt obehagligt att få så mycket uppmärksamhet, och enbart pågrund av min hudfärg. Att bli sliten i, dragen i, fotad och vidrörd tillhör ju inte direkt min vardag.

Fast obehagligast var nog den uppmärksamhet jag fick av killar. En man som körde mig i autoritcha till hotellet, frågade om jag ville gifta mig med hans son. Killar filmade mig på stranden och väntade på att jag skulle gå upp ur vattnet, de gick efter mig och kommenterade mig högt. Jag visste inte vad jag skulle göra, bara acceptera att deras kvinnosyn skiljer sig från det jag är van vid, eller ska jag peka finger och säga att de är för fula för att nånsin få ligga?

Vad skulle ni gjort?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0