Till mig själv för tio år sedan.

Lilla älskade finaste hjärtat.
Jag önskar jag kunde krama dig. Vyssja dig, säga att allt kommer bli bra.
Det finns lite saker jag måste säga dig, som lite vägledning.
Du behöver inte lyssna, jag vet att du hatar att behöva andras rådgivning.
Men ha det i bakhuvudet, åtminstone.

- Du behöver inte vara perfekt. Det gör ingenting om du inte får alla rätt på diktamen eller multiplikationstabellerna. Det gör inget, Fredrik Willén kommer ändå alltid slå dig med ett par sekunder.

 - När du i sjätte klass börjar få hår under armarna, ryck inte bort det med en pincett. Det gör jätteont.

- Gråt inte när Marco är ihop med en annan tjej samtidigt som dig, och tänk inte ens tanken att hänga dig i skogen. Man träffar inte sitt livs kärlek i femte klass.

- Och maja, jag vet hur ont det gör att vara ensam, hur ont det gör att känna att hela världen motarbetar dig. Men jag lovar dig att det inte blir bättre av att du skär dig. Det är inte alls skönt och du kommer svimma när du ser blod. - Börja inte röka. Det spelar ingen roll hur mycket du försöker dölja det, dina päron kommer förstå ändå. Dessutom är det jättedyrt och du kommer inte ha mycket pengar.

 - På din första fest, drick inte en halv flaska vodka. Jag vet att du vill bli full, men det är lite mycket. Du kan råka visa brösten och bränna dig på cigaretter.

- Det viktigaste av allt, älska dig själv. Du är helt underbar, och det finns faktiskt människor som gillar dig trots att du inte kommer ha storlek X-small. Du behöver inte banta, du är helt underbart fin som du är och du duger vad än andra säger. Du blir inte mer älskad, roligare eller gladare av att ha anorexi. Jag vet att du komer må jättedåligt, känna dig osynlig och misslyckad. Jag vet att du behöver nån som ser dig, kontroll över någonting, men kommer du ihåg när du var 3 år och din mamma bara brydde sig om din spädbarns-bror? Gör som då istället för att svälta dig själv. Gör som då även när du är fjorton. Bajsa på vardagsrumsgolvet.







Kommentarer
Postat av: pojken du såg på shrek med en nyårsnatt

<3

2009-07-14 @ 12:51:11
Postat av: Anonym

vad mycket bättre allt skulle vara om man fick ge sig själv lite tips så där nu efteråt

2009-07-14 @ 18:57:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0