Svar

vad ska du göra i höst?
 I höst börjar jag plugga på Linköpings Universitet, till lärare för grundskolan! 

vilken låt beskriver dej bäst? 
När jag tänker på låtar som beskriver mig så hamnar jag automatiskt i mina tidiga tonår. Det var då jag fann som mest tröst i musik och andras texter. En låt som jag alltid känt är min är "Happy people never fantasize", just för att det beskriver hur jag känt under stora delar av mitt liv. 

vilken musik lyssnar du på när du är ledsen, glad, arg?
 När jag är ledsen vill jag inte muntras upp, snarare gråta så in i helvete. Därför vill jag gärna lyssna på sorgliga saker, saker som får mig att skaaaaaka av gråt. En av de händelserna under mitt liv som påverkat mig obeskrivligt mycket, var en höst då två i min familj drabbades av missfall och cancer. Winnerbäck skrev en låt om den hösten, då han var gift med en släkting till mig. Elegi heter den, och den gråter jag till, oavsett om jag är ledsen eller glad. 

När jag är glad lyssnar jag helst på pop, som jag förknippar med roliga saker. Jag är väldigt nostalgisk av mig och älskar sådant jag gillade för flera år sen. Håkan hellström, Bad cash, Animal five, Veronika Maggio, Arcade fire... listan blir lång!

 Min arga sida utvecklades nog i femtonårsåldern. Då började jag skylla mitt mående på omvärlden, och inte mig själv som tidigare. Det gjorde mig förbannad att jag blev behandlad av andra som skit, och började lyssna mer och mer på hardcore. Så hardcore är oftast det jag lugnar ner mig lite,.. hm. 

vad är det som gör att du vill blogga? vad peppar dej liksom 
För det första vill jag avskräcka folk från att börja banta. Det är lätt att läsa i böcker om konsekvenser, men det är en annan sak att både känna och läsa om någon som faktiskt är med om det. Sedan är det nog en sorts terapi för mig med. Att bara tänka på olika faktorer och orsaker och allt sånt funkar inte för mig. Att skriva ner hur jag känner tror jag är viktigt för att faktiskt förstå vad jag känner. 

vad har du för drömmar och mål? vad är dina planer inför framtiden 
Mitt största mål är såklart att bli frisk. Sen att klara av lärarprogrammet, och sen vill jag flytta utanför stan och inreda ett stort hus och jobba på en liten skola. Sen vill jag ha två barn (och en bulldog.....) med viktor, men det vill inte han. Så vi får se om han får följa med ;) 

Hur skulle du beskriva din klädstil? Haha, så kul, för jag och min kompis diskuterade det här idag. Jag har verkligen ingen klädstil! Under de senaste åren har jag köpt väldigt märkliga och olika kläder. Främst använder jag mycket stora saker, för att visa så lite av kroppen som möjligt. Så oversize! 

Annars har jag allt jag tycker är snyggt, från flanellskjortor, till jeans med hög midja (förlåt viktor) och söta klänningar. Någon precis stil har jag inte, och jag älskar en blandning av slappt och gulligt.

 Dock hade jag en svacka i vintras, då min stil kan beskrivas som "Lila plysh-dress från Amelia". Not OK. 

Om du fick välja, helt utan anorexin, vad du skulle äta, vad blir det på en dag? 
Det här pratade vi faktiskt också nästan om.. Jag har såklart medvetet valt bort en viss mat som jag anser förbjuden. Under min sjukaste period var det JUST den maten jag ville äta som frisk. Nu när jag har ett lite mer vågat ätande så är det inte längre sådant jag längtar efter. Förut hade jag velat ha croissanter med nutella, varm choklad, juice och massa rostade mackor. Nu är jag helt nöjd med att äta kräm och macka till frukost, min kropp gillar det. Min kropp längtar inte efter pizza först och främst, utan jag skulle älska att bara åka nånstans och grilla med viktor, och ha en fin kväll utan att känna ångest. När man tillåter sig själv att äta allt, så lyssnar man helt enkelt på vad kroppen vill ha. Även om man inte alltid ger den det... 

Vad är din favoritmat? Tacos tror jag.. (inte okej efter att man slutat mellanstadiet), men annars älskar jag typ.. nä jag vet inte, haha! 

Är det inte svårt att ha ett förhållande när man är sjuk? Jag är fortfarande förvånad över att jag har ett förhållande.. Viktor är en jävla stjärna som står ut med mig och hade jag varit honom hade jag dumpat mig själv för länge sedan. Att jag är sjuk tär otroligt på oss båda. Jag berättade om min ätstörning INNAN vi blev ihop, och han har alltid gjort så gott han kan. Poängterat att jag inte är min sjukdom, och att han är kär i Maja och inte det beteendet jag har. Han är också medveten om att jag beter mig väldigt underligt och att jag behöver mycket tröst... Jag önskar att jag någon gång i livet kommer kunna återgälda honom. Men det går nog inte. 

Vad är ditt favvo-tv-program? 
Jag är tv-monstret. Jag kan kolla på nästan vad som helst. Jag älskar serier som Momma's boys, Paris new BFF, och The Bachelor. You know.. Sån skit. Sen är jag en sucker för dokusåpor, som robinsson, farmen... allt! Dessutom.. älskar jag barnprogram, haha. Och kriminalsaker på tv4fakta kollar jag jämt på.. Suck.. Jag har ingen bra tv-smak helt enkelt.

 Har du någon förebild? 
Min mamma, hur klyschigt det än är. Hon är helt otrolig med tanke på allt hon varit med om. Det är så coolt när man blir lite äldre och kan prata med sin mamma på ett annat sätt. Förut visste jag bara roliga saker hon varit med om, men nu vet jag så mycket mer som skapat en helt ny bild av henne. Och allt hon gjort för mig, jag vet inte om någon annan skulle gjort detsamma..

 Om du fick, skulle du göra en skönhetsoperation gratis? 
Nä, haha. i och med anorexin har jag lärt mig att man aldrig blir nöjd. Fem kilon ska minska tio kilon, sen femton etc. Allt handlar om hur man känner sig på insidan. Eller jo, jag skulle operera bort mina ärr efter piercingarna. det ser ut som om jag ständigt har två finnar över och under munnen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0