Pro-anas

De flesta har väl stött på någon typ av Pro-ana sida. För er som inte är bekanta med det, handlar det främst om unga tjejer som peppar varandra att välja anorexi som en livsstil. De ser det inte som en sjukdom utan snarare ett val man gör. På dessa proana sidor får man tips om hur man spyr bäst och hur man kommer undan att hemma etc etc.

Jag har verkligen jättesvårt för att hantera dessa sidor och dessa personer. När jag började intressera mig för bantning så var jag också inne på sådana sidor, för att helt enkelt få tips och lära mig mer.
Det som är så svårt är att veta NÄR man är sjuk. Är man sjuk om man inte tycker sådana sidor är fasansfulla? Är man sjuk när man bantar? Är man sjuk när man är underviktig?

Även om dessa tjejer förnekar att det är en sjukdom, och framställer det som ett val, kan det ju lika gärna vara ett första steg i sjukdomen? Försvarsmekanismer alá Freud säger att förnekelse är första steget, Eller hur är det?

Jag vet inte när jag blev sjuk, om det var dessa sidor som hjälpte mig in i det eller om det helt enkelt var en konsekvens av min sjukdom? Jag VALDE att banta, men betyder det att jag valde att bli sjuk? Nej.

Min sjukdom och anorexin var inget val, även om jag påverkat utvecklingen väldigt mycket.
Att peppa någon till att svälta, kräkas och ljuga är sjukt. Att skada sig själv är sjukt.
Hoppas n


Kommentarer
Postat av: Anonym

sådana sidor gjorde att jag blev sjuk. kanske inte just proana, men "thinspiration" som egentligen praktiskt taget går ut på samma sak. nu mår jag mest illa av att tänka på hur sjukt det egentligen är.

2009-07-29 @ 22:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0