Dagens ord: Dumpstring

Idag lärde jag mig ett nytt ord, dumpstring. Innebörden visste jag sen innan men inte ordet.
Det innebär helt enkelt att man tar slängd mat som matbutikerna anser är "för gamla" för att säljas.
Den maten är egentligen inte alls gammal, men butiker vågar ju inte garantera att den inte är färsk.

Minns ni när det var ett program om detta på Outsiders?
Det blev en jättedebatt i Sverige, folk var helt chockade. Personerna som sysslade med detta kallades för PARASITER som lever på andras pengar och latmaskar.

Jag förstår verkligen inte hur man kan se det så! För det första så hade Dumpstring aldrig kommit till om det inte fanns fattigdom och överflöd. Genom att en viss del av samhället lever i överflöd finns det chans att leva på deras sopor. Det är DET som är sjukt, inte att människor tar vara på det som kastats.

Att leva på andras sopor är inte som att leva på Akassa, det är inte för att man är för lat för att skaffa ett jobb. Det är ju en protest mot konsumtionssamhället och ett slags wake up-call till omvärlden. Dessutom, varför köpa massor mat, om man kan få samma sak gratis?

Vad tycker ni? Borde dumpstring bli lagligt?
Viktor påstår att uteliggarna borde få det istället.

Kommentarer
Postat av: jens

Känns ju lite löjligt när svenska medelklass kids sysslar med det.

2009-07-14 @ 05:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0