Begränsa laxeringsmedel?

För ett tag sedan läste jag flera artiklar om att man borde reglera köpen på laxeringsmedel. Man ska alltså bara få köpa ett visst antal per år per person. Åh jag blir så irriterad...

Självklart är det jättebra att försöka motverka ätstörningar och det missbruket, men det är ju helt fel väg att gå.
Jag har, som de flesta andra, med ätstörningar använt mig av dessa tabletter. Dels för att när kroppen är under svält är det praktiskt taget omöjligt att skita. När man sedan ätit och känner sig uppblåst och fet var det en lättande känsla att ha en tom mage. Även fast det inte gynnar viktnedgången så lättar det helt enkelt en ångestklump.

Ni som också missbrukat laxeringsmedel vet att man efter ett tag behöver mer än en normal dos. När det står att man behöver 1-2 tabletter behöver man nu 10 stycken för att det ska hjälpa. Överdoser innebär svettningar, kramper, skakningar huvudvärk. Varje gång har jag tänkt "ALDRIG MER, det är inte värt det".

Jag var inte extrem i mitt användande, men missbrukar man det kan man få bestående skador, och vissa personer kan inte längre skita normalt. föfan, vem vill ha en stomipåse liksom?


Det är klart att apoteket vill hindra detta missbruk, men jag VET hur envisa anorektiker är. Efederin är vanligt, Och förbjudet. Det finns alltså en stor svart marknad bland ätstörda som knarkar för att förlora aptieten och orka mer. Jag  tvekar inte en sekund på att samma sak händer med laxeringsmedel.

Däremot har jag alltid skämts och tyckt det var konstigt att inte de på apoteket sa något. Är det normalt att flickor på 45 kilo köper laxeringsmedel? Kände dem igen mig? Varför log de bara när de gav mig kvittot?

Åh... Jag blir helt galen av det här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0