Allt eller inget

Malin myntade uttycket Allt-eller-inget-människa, när det handlar om ätstörningar. När jag nyss läste fina kloka Yo's blogg (xyohannax.blogspot.com, snygg va?) så kom jag att tänka på det där. Hon nämner att när hon gjort något dåligt måste hon väga upp det genom att göra dubbelt så bra nästa gång.

Så himla typisk tanke! Absolut får man inte misslyckas, nej nej nej, då går hela världen under. Måste genas kompensera.
Det som är så underligt med dessa tankar är att man inte alltid kompenserar på det naturligaste sättet. Istället för att bara baka nya bullar, gör yohanna både bröd och lasagne och bullar. Något ännu mer typiskt kan vara mitt eget beteende.
Om jag misslyckas på ett prov i skolan kan jag kompensera det genom att få mat-förbud. Som om de två sakerna hör ihop?! Naturligt vore väl att plugga till omprovet istället?

Jag tror att de har att göra med det här Allt eller Inget. Missyckas man måste man göra ALLT bra, annars blir INGET bra.
Dock tror jag att det är ett vanligare beteende bland bulimiker. "Nu har jag ätit en macka, då kan jag äta ALLA mackor, för nu spelar det fan ignen roll, inget spelar roll, AAAAAAAAAAALLLLLLAAAAAA MACKOR!"

Antingen äter man inget godis. Eller så äter man varenda jävla bit trots att man sedan länge mår illa.
Varför blir det så? varför kan man aldrig DUGA som LAGOM?


Kommentarer
Postat av: Linda

Sv: Haha, tack för kommentaren! =)

2009-07-14 @ 23:37:04
URL: http://ljanssson.blogg.se/
Postat av: Ida

Svar: Ja du, inget mycket slår den utsikten. Ganska synd att jag blir av med den redan imorgon :P

2009-07-14 @ 23:37:44
URL: http://lifeisfordummies.blogg.se/
Postat av: yo,

varför har inte vi en blogg ihop istället?

2009-07-15 @ 01:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0